Czwartek, 17 sierpnia 2017

Dietetyk: Jedzmy owoce i warzywa; zwłaszcza te o intensywnych barwach

Opublikowano: 11 sierpnia 2017 10:33:05
Podziel się i skomentuj

- Szczególnie zdrowe są świeże owoce i warzywa o intensywnych barwach. Kolorowe rzodkiewki, papryki, truskawki czy borówki zapewniają nam najwięcej składników odżywczych – powiedziała PAP dietetyk i technolog żywienia Urszula Bulanda.

Dietetyk: Jedzmy owoce i warzywa; zwłaszcza te o intensywnych barwach

- Istnieje jedna ważna zasada, którą powinniśmy się kierować podczas zakupu sezonowych warzyw i owoców. Im intensywniejszy kolor owocu, im bardziej fioletowy, czerwony czy zielony, tym więcej wartości odżywczych w sobie zawiera i jeszcze korzystniej wpłynie na nasze samopoczucie i wygląd – powiedziała Urszula Bulanda.

Jak podkreśliła, sezonowe owoce i warzywa mają wiele zalet, a jedną z nich jest ogromny potencjał antyoksydacyjny witamin A, C i E, które przede wszystkim wspomagają walkę z wolnymi rodnikami.

- Papryka i czarna porzeczka zwiększają odporność na niepożądane ustroje. Banany, jabłka czy borówki pomogą, gdy odczuwamy zmęczenie i potrzebujemy skutecznego zastrzyku energii. Na urodę, jędrność skóry, estetyczny wygląd paznokci czy włosów wpływa truskawka, zwana owocem piękności, czy rzodkiewka będąca bombą witaminową – powiedziała dietetyk.

Zdaniem Urszuli Bulandy owoce i warzywa sezonowe mają zdecydowaną przewagę nad tymi niesezonowymi.

- Kluczowe jest tutaj pominięcie procesu przechowywania. Podczas magazynowania produkty te tracą wiele swoich wartości odżywczych, rozkłada się skrobia, pektyny, powstają niekorzystne cukry proste, zmniejsza się jędrność owoców i warzyw. Na przykład w efekcie długiego przechowywania kapusty znajdująca się w niej witamina C redukuje się nawet w 20 proc., a w ziemniakach jest to wynik rzędu 70 proc. Truskawka zjedzona teraz też będzie bardziej wartościowa niż ta zjedzona poza sezonem - podkreśliła.

Dietetyczka przypomina, że owoce i warzywa można spożywać w różnej postaci.

- Istnieje szereg sposobów, dzięki którym przemycimy do naszej diety owocowo-warzywną armię niemal niezauważalnie, wypełniając zalecane 5 porcji tych produktów dziennie – podkreśliła Urszula Bulanda.

Zwróciła także uwagę, żeby do każdego posiłku dodawać choć jedno warzywo lub owoc.

- Nawet jeden plasterek pomidora położony na kanapkę z szynką to dużo. Świetną opcją jest dodawanie letnich darów natury do wypieków – ciasta marchewkowe czy szpinakowe nie smakują jak warzywa, a zawierają wiele walorów estetycznych i zdrowotnych. Najprostszym wariantem jest wrzucanie owoców i warzyw do wody mineralnej. Dzięki temu woda smakuje lepiej, a my zapewniamy sobie jeszcze więcej witamin dostarczonych przez owocowo-warzywne bomby – zaleca w rozmowie z PAP Urszula Bulanda.

PAP - Nauka w Polsce, Marlena Hebda

mana/ hp/ ekr/

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Kilometr od polskiej granicy czterech Arabów molestowało dwie dziewczynki. Jeden groził nożem Niemcowi, który ich bronił
Lokalne media z położonego po naszej stronie granicy Zgorzelca raportują regularnie, że migranci urządzają sobie dość często wycieczki do polskiego miasta.ch aresztować czarnoskórego mężczyznę. W obronie powalonego na ziemie imigranta stają inni
Więcej...

Jako 15-latek po raz pierwszy przeszedł operację zmiany płci. Teraz robi to po raz TRZECI! [WIDEO]
Bradley/Ria wyłożył już 5 tys. funtów i jest dumnym posiadaczem biustu w rozmiarze 34EE. Odłożył też pieniądze na część kosztów swojej trzeciej operacji. Dzięki ustawie Gender Recognition Act od 2004 r. operację zmiany płci może w Wielkiej Brytanii sfinansować NHS (odpowiednik naszego NFZ), ale ma prawo odmówić wyłożenia pieniędzy.
Więcej...

Bąkiewicz i Kalinowski o litewskich i ukraińskich pretensjach ws. projektu polskiego paszportu [WIDEO]
- Musimy dbać o pamięć o Wilnie i Lwowie. Nie wiemy co przyniesie kolejne 5, 10, 15 lat. Może Wilno i Lwów będą w granicach Polski.
Więcej...

Podziel się i skomentuj